AAA
Gimnazjum Publiczne w Michorzewie

„Wymagajcie od siebie choćby inni od was nie wymagali”
- Jan Paweł II

Program wychowawczy Gimnazjum Publicznego w Michorzewie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Program wychowawczy

 

Gimnazjum Publicznego

 

w Michorzewie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„W wychowaniu chodzi właśnie o to ażeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem-o to, ażeby bardziej był, a nie tylko miał, aby poprzez wszystko, co ma, co posiada umiał bardziej być człowiekiem, to znaczy, ażeby bardziej być, nie tylko z drugimi, ale i dla drugich.”

 

 

Jan Paweł II

Przemówienie w UNESCO

2 sierpnia 1980r.

 

 

 

 

 

 

I. CEL NADRZĘDNY PROGRAMU:

 

Wychowanie służy rozwijaniu u młodzieży poczucia odpowiedzialności za siebie i innych, solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości, wolności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego i otwarcia się na wartości kultury Europy i świata.

 

 

 

 

II. NAJWAŻNIEJSZE WARTOŚCI I NORMY DO REALIZACJI W SZKOLE 

    W RAMACH DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH:

 

  1. Godność.
  2. Prawda.
  3. Bezpieczeństwo.
  4. Odpowiedzialność.
  5. Tolerancja.
  6. Patriotyzm.
  7. Miłość, przyjaźń, koleżeństwo.

 

 

 

 

              

 

III.     CELE SZCZEGÓŁOWE PROGRAMU:

 

  1. Aktywizacja ucznia i wspieranie jego rozwoju.
  2. Aktywna współpraca z rodzicami oraz wspieranie ich w wychowaniu w myśl zasady, że za wychowanie dzieci są odpowiedzialni przede wszystkim rodzice a nauczyciel służy pomocą.
  3. Kształtowanie prawidłowego obrazu samego siebie oraz prawidłowej oceny swoich postaw i zachowań.
  4. Uświadamianie potrzeby zdobywania wiedzy i umiejętności.
  5. Kształcenie umiejętności posługiwania się nowoczesnymi środkami komunikacji i informacji.
  6. Kształtowanie więzi z najbliższym środowiskiem, społecznością lokalną i ojczyzną.
  7. Tworzenie bezpiecznego środowiska szkolnego.
  8. Integrowanie zespołów klasowych poprzez samorządność uczniowską.
  9. Kształtowanie właściwych postaw wobec zdrowia fizycznego i psychicznego.
  10.  Wyrabianie nawyków współdziałania w grupie.
  11.  Przygotowanie uczniów do uczestniczenia w życiu kulturalnym.
  12.  Kształtowanie umiejętności rozpoznawania wartości moralnych.
  13.  Poszukiwanie, wdrażanie skutecznych form i metod wychowania i nauczania, służących indywidualnemu rozwojowi każdego ucznia.
  14.  Poszanowanie mienia szkoły.

 

 

 

IV.    ZADANIA SZKOŁY:

 

  • Przygotowanie młodzieży do życia w szkole i środowisku.
  • Wspieranie działań wychowawczych rodziców.
  • Poszukiwanie i wdrażanie skutecznych form i metod wychowania i nauczania służących indywidualnemu rozwojowi każdego ucznia.
  • Konstruowanie spójnego systemu wartości, ułatwiającego rozumienie współczesnego świata, odnalezienie się w nim i dostosowanie do ciągłych zmian.
  • Kształtowanie pozytywnych postaw wobec środowiska naturalnego, poczucia przynależności do wspólnoty lokalnej i narodowej.
  • Promowanie wartości głoszonych przez Przyszłego patrona szkoły Jana Pawła II, wokół których ogniskuje  się pracę wychowawczą szkoły.
  • W celu zapewnienia bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki objęto budynek i teren szkolny nadzorem kamer CCTV

 

 

 

   V.   ZADANIA NAUCZYCIELI:

 

  • Poznanie ucznia, jego potrzeb i możliwości.
    • Kreowanie sytuacji, w których dziecko aktywnie rozwija wszystkie sfery swej osobowości.
    • Współdziałanie z innymi nauczycielami, rodzicami i środowiskiem.

 

VI.             WSPÓŁPRACA RODZICÓW ZE SZKOŁĄ

 

  • Rodzice doradzają, opiniują i wspierają wychowawczą działalność szkoły.
  • Uczestniczą w zebraniach oraz w prelekcjach poświęconych zagadnieniom wychowawczym.
  • Udzielają pomocy w organizowaniu różnych działań podejmowanych przez szkołę.
  • Rodzice mają obowiązek stałego kontaktu z wychowawcą.
  • Rodzice dbają o odpowiedni strój i wygląd dziecka oraz jego podstawowe potrzeby: wyposażenie w podręczniki i przybory szkolne.
  • Ponoszą odpowiedzialność finansową za umyślne zniszczenia i kradzieże dokonane w szkole przez swoje dzieci.

 

  1. VII.          WZORZEC ABSOLWENTA:

 

Absolwent gimnazjum jest:

 

  1. Odpowiedzialny i obowiązkowy.
  2. Samodzielny i zaradny.
  3. Uczciwy, prawy, prawdomówny.
  4. Kulturalny, taktowny, szanujący innych.
  5. Krytyczny wobec siebie i innych.

 

 

  1. VIII.       Podstawy prawne zawierające problematykę wychowawczą:

 

  • Konstytucja RP
    • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół
    • Karta Nauczyciela
    • Konwencja o Prawach Dziecka

 

Proces wychowawczy określają również inne dokumenty:

 

  • Statut Szkoły
  • Plan pracy wychowawcy klasowego
  • Program profilaktyczny szkoły
  • Program pracy Samorządu Uczniowskiego

 

  1. Uwagi dotyczące realizacji programu:

 

  • Istotą działań wychowawczych Szkoły jest „wspólny front” wszystkich nauczycieli, rodziców i pracowników ( łącznie z pracownikami administracji i obsługi). Wśród wszystkich pracowników występuje troska o klimat otwartości, życzliwości, dialogu i zrozumienia .
  • Zakłada się ścisłą współpracę z instytucjami wspierającymi działalność wychowawczą:

 

  • Ø Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną
  • Ø Centrum Pomocy Rodzinie
  • Ø Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
  • Ø Fundacjami wspierającymi szkołę.

 

 

Program zaopiniowany i zatwierdzony  przez  Radę Rodziców Gimnazjum Publicznego w Michorzewie dnia 25.11.2010r.