„Wymagajcie od siebie choćby inni od was nie wymagali”
- Jan Paweł II
GIMNAZJUM PUBLICZNEGO
im. Jana Pawła II
W MICHORZEWIE
Michorzewo 18 kwietnia 2016 roku
Podstawa prawna:
Ustawa o Systemie Oświaty z dnia 07.09.1991 r. z póź. zmianami.
Ustawa Karta Nauczyciela z dnia z dnia 26 stycznia 1982 r. z póź. zmianami.
STATUT GIMNAZJUM PUBLICZNEGO
W MICHORZEWIE
§ 1
Nazwa szkoły zawiera określenie:
Podstawową i Przedszkolem.
§ 2
Uchwalona nazwa używana przez szkołę brzmi:
„Gimnazjum Publiczne im. Jana Pawła II w Michorzewie 64-316 Kuślin nr identyfikacyjny REGON 639605300”.
§ 3
§ 4
1. Organem prowadzącym gimnazjum jest Gmina Kuślin.
2. Cykl kształcenia trwa 3 lata.
3. Zajęcia dydaktyczne odbywają się w miarę możliwości na jedną zmianę.
4. Czas rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktycznych oraz przerw i ferii określa Minister Edukacji
Narodowej w drodze rozporządzenia w sprawie organizacji roku szkolnego.
§ 5
I. Gimnazjum realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r z późniejszymi zmianami oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, a w szczególności:
a) poradnictwo psychologiczno - pedagogiczne, w zależności od potrzeb uczniów, w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami),
b) rozwijanie zainteresowań na zajęciach pozalekcyjnych.
a) zapewnienie odpowiedniej bazy dla uczniów gimnazjum,
b) systematyczne diagnozowanie i monitorowanie zachowań uczniów,
c) realizowanie programu wychowawczego gimnazjum
a) zorganizowanie zajęć świetlicowych,
b) monitorowanie budynku szkolnego,
c) system zapomóg i stypendiów w miarę otrzymywanych środków,
d) prowadzenie zajęć dydaktyczno - wychowawczych,
e) prowadzenie zajęć z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa,
f) prowadzenie zajęć z promujących zdrowie i jego ochronę,
g) prowadzenie zajęć wyrównawczych,
h) stwarzanie warunków do nauki uczniom niepełnosprawnym.
6. Szkoła wprowadza oprogramowanie komputerowe zabezpieczające przed dostępem do Internetu treści pornograficznych, które eksponują brutalność i przemoc, zawierające zachowania naruszające normy obyczajowe, a także propagujące nienawiść i dyskryminację.
§ 6
I. Organami gimnazjum są:
II. Kompetencje poszczególnych organów funkcjonujących w gimnazjum:
Dyrektor gimnazjum:
I. W skład rady wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w gimnazjum. Rada Pedagogiczna ustala Regulamin swojej działalności, a jej posiedzenia są protokołowane. Uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej ½ członków, którzy są zobowiązani do nie ujawniania spraw, będących przedmiotem posiedzeń rady. Uchwały powinny mieć charakter aktu prawnego.
II. Rada Pedagogiczna Gimnazjum w Michorzewie jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji zadań dot. kształcenia, wychowania i opieki.
rozporządzenia MEN w sprawie warunków i sposobów oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
I. Szczegółowe zasady i tryb działania Rady Rodziców określa jej regulamin. Jest on zatwierdzany przez zebranie ogólne.
II. Rada Rodziców:
uczniów, takich jak:
a) realizacja postanowień regulaminu zasad wewnątrzszkolnego oceniania uczniów,
b) prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
c) prawo do organizacji życia szkolnego,
d) prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej,
e) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem,
f) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
a) uczeń może zgłosić swoje zastrzeżenia do przewodniczącego Samorządu Uczniowskiego,
b) przewodniczący Samorządu Uczniowskiego w uzgodnieniu z nauczycielem opiekunem przedstawia sprawę nauczycielowi lub wychowawcy, który wraz z przedstawicielem samorządu rozstrzyga sporne kwestie,
c) sprawy nie rozstrzygnięte kierowane są do dyrektora, którego decyzje są ostateczne.
§ 7
1. Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
§ 8
§ 9
Podstawową jednostką organizacyjną gimnazjum jest oddział. Liczba uczniów w oddziale nie może być większa niż 34. Uczniowie ci w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, przewidzianych planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy, dopuszczonych do użytku szkolnego. Przy podziale na oddziały decyduje liczba uczniów z obwodu ustalonego dla gimnazjum, o ile nie zostały przyjęte odrębne porozumienia w powyższej sprawie.
§ 10
1. Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora gimnazjum na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
§ 11
§ 12
1. Podziału oddziału na grupy dokonuje się na zajęciach wymagających specjalnych warunków nauki i bezpieczeństwa z uwzględnieniem zasad określonych w rozporządzeniu w sprawie ramowych planów nauczania.
§ 13
1. Dyrektor szkoły w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i w uzgodnieniu z organem prowadzącym ustala zasady prowadzenia niektórych zajęć, np.: zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze , specjalistyczne, koła zainteresowań, które mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym w grupach oddziałowych lub między oddziałowych.
§ 14
1. W gimnazjum mogą odbywać praktyki pedagogiczne studenci szkół wyższych kształcących nauczycieli na podstawie pisemnego porozumienia pomiędzy poszczególnymi nauczycielami gimnazjum, a szkołą wyższą za zgodą dyrektora gimnazjum.
§15
gimnazjum organizuje zajęcia świetlicowe, celem zapewnienia im opieki.
§ 16
a) interdyscyplinarną pracownią szkolną (centrum dydaktycznym),
b) ośrodkiem edukacji czytelniczej, informacyjnej i medialnej uczniów,
c) ośrodkiem informacji dla uczniów i nauczycieli,
d) miejscem gromadzenia i wypożyczania, udostępniania oraz przekazywania bezpłatnych podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych.
3a. Biblioteka kształtuje u uczniów nawyk szacunku do podręczników i odpowiedzialności za ich wspólne użytkowanie.
5. Do zadań bibliotekarza należy:
a) opracowanie projektu regulaminu korzystania z biblioteki i czytelni,
b) prowadzenie katalogu rzeczowego i alfabetycznego,
c) określenie godzin wypożyczania książek przy zachowaniu zasady dostępności biblioteki dla ucznia przed i po lekcjach,
d) organizowanie konkursów czytelniczych,
e) przedstawianie Radzie Pedagogicznej informacji o stanie czytelnictwa poszczególnych klas,
f) współpraca z nauczycielami gimnazjum,
g) prowadzenie zajęć z przysposobienia czytelniczego,
h) zakup i oprawa książek,
i) pomoc korzystającym z zestawu komputerowego, z sieci Internet,
j) nadzór nad korzystającymi z Internetu odnośnie treści niepożądanych.
§17
§ 18
a) kontrolować systematycznie miejsca prowadzenia zajęć pod względem bezpieczeństwa i higieny pracy,
b) uczestniczyć w szkoleniach w zakresie BHP organizowanych przez zakład pracy,
c) przestrzegać zapisów statutowych,
d) zapoznawać się z aktualnym stanem prawnym w oświacie,
e) w pracowniach o zwiększonym ryzyku wypadkowości egzekwować przestrzeganie regulaminów,
f) w salach gimnastycznych i na boiskach sportowych używać tylko sprawnego sprzętu,
g) na każdej lekcji kontrolować obecność uczniów,
h) pełnić dyżury zgodnie z opracowanym harmonogramem,
i) przygotowywać się do każdych zajęć dydaktycznych i wychowawczych,
j) dbać o poprawność językową uczniów,
k) stosować zasady oceniania zgodnie z przyjętymi przez szkołę kryteriami,
l) podnosić i aktualizować wiedzę i umiejętności pedagogiczne,
m) służyć pomocą nauczycielom rozpoczynającym pracę pedagogiczną,
n) wzbogacać warsztat pracy i dbać o powierzone pomoce i sprzęt,
p) stosować nowatorskie metody pracy i programy nauczania,
q) wspomagać rozwój psychofizyczny ucznia poprzez prowadzenie różnorodnych form oddziaływań w ramach zajęć pozalekcyjnych,
r) realizować postanowienia zawarte w dokumencie „Szkolny Program Wychowania”,
s) uchylony,
t) uchylony,
u) dokonywać codziennie i systematycznie wpisów do dziennika elektronicznego.
§ 19
a) konsultacje w kwestii wyborów programów nauczania i współdziałanie w ich realizacji,
b) opracowanie kryteriów oceniania uczniów oraz sposobu badania osiągnięć, stymulowanie rozwoju uczniów,
c) opiniowanie przygotowywanych w szkole autorskich programów nauczania,
d) organizowanie wewnątrz szkolnego doskonalenia zawodowego nauczycieli.
§ 20
opiekował się tymi samymi uczniami przez cały okres nauczania w gimnazjum.
3. Rada Rodziców może złożyć w uzasadnionych przypadkach wniosek do dyrektora szkoły o zmianę wychowawcy lub sam nauczyciel może wnieść stosowną prośbę.
§ 21
a) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia,
b) przygotowanie ucznia do życia w rodzinie i społeczeństwie,
c) rozwijanie umiejętności rozwiązywania życiowych problemów przez wychowanka,
d) podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami i innymi członkami społeczności szkolnej.
a) zdiagnozować warunki życia i nauki swoich wychowanków,
b) opracować wspólnie z uczniami treści zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy,
c) utrzymywać systematyczny i częsty kontakt z innymi nauczycielami w celu koordynacji oddziaływań wychowawczych,
d) współpracować z rodzicami, włączając ich do rozwiązywania problemów wychowawczych,
e) współpracować z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną,
f) śledzić postępy w nauce swoich wychowanków,
g) dbać o systematyczne uczęszczanie uczniów na zajęcia,
h) udzielać porad w zakresie możliwości dalszego kształcenia się, wyboru zawodu itd.,
i) kształtować właściwe stosunki pomiędzy uczniami, opierając je na tolerancji i poszanowaniu godności osoby ludzkiej,
j) utrzymywać stały kontakt z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach postępów w nauce i zachowaniu się ucznia,
k) w celu rozwiązywania sytuacji problemowych uczniów, jak również w celu udzielaniu im pomocy, kontaktować się z pedagogiem szkolnym,
l) co najmniej na jeden miesiąc przed terminem klasyfikacyjnej rady pedagogicznej poinformować rodziców, o zagrożeniu ocenami niedostatecznymi z nauczanych przedmiotów obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz naganną i nieodpowiednią oceną z zachowania, poprzez umieszczenie stosownej informacji w dzienniku elektronicznym,
m) na tydzień przed posiedzeniem klasyfikacyjnym powiadomić ucznia o przewidywanych dla niego ocenach śrórocznych/rocznych lub końcowych z poszczególnych przedmiotów i zachowania, poprzez wpis do dziennika elektronicznego,
n) uczestniczyć w zebraniach z rodzicami i wywiadówkach.
§ 22
Do szczegółowych zadań nauczyciela -pedagoga szkolnego należy:
1. W zakresie zadań ogólnowychowawczych:
a) dokonanie okresowej oceny sytuacji wychowawczej w szkole,
b) udzielanie pomocy uczniom w prawidłowym wyborze zawodu i kierunku dalszego kształcenia,
c) udzielanie rodzicom porad ułatwiających rozwiązywanie przez nich trudności w wychowywani u własnych dzieci,
d) współudział w opracowywaniu planu pracy szkoły.
2. W zakresie profilaktyki wychowawczej:
a) rozpoznawanie warunków życia i nauki uczniów sprawiających trudności w realizowaniu procesu dydaktyczno wychowawczego,
b) rozpoznawanie sposobów spędzania czasu wolnego przez uczniów wymagających szczególnej opieki i pomocy wychowawczej,
c) udzielanie pomocy wychowawcom i nauczycielom w ich pracy z uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze.
3. W zakresie pomocy korekcyjno-wyrównawczej:
a) organizowanie pomocy w zakresie wyrównywania i likwidowania mikrodefektów i zaburzeń rozwojowych (korekcja, reedukacja, terapia),
b) organizowanie różnych form terapii zajęciowej uczniom z objawami niedostosowania społecznego,
c) prowadzić zajęcia zawodoznawcze,
4. W zakresie indywidualnej opieki pedagogiczno –psychologicznej:
a) udzielanie uczniom pomocy w eliminowaniu napięć psychicznych nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych i konfliktów rodzinnych,
b) udzielanie porad i pomocy uczniom posiadającym trudności w kontaktach rówieśniczych
i środowiskowych,
c) przeciwdziałanie skrajnym formom niedostosowania społecznego młodzieży.
5. W zakresie pomocy materialnej:
a) organizowanie opieki i pomocy materialnej uczniom opuszczonym i osieroconym, uczniom z rodzin alkoholicznych, zdemoralizowanych, uczniom z rodzin mającym szczególne trudności materialne,
b) organizowanie pomocy uczniom kalekim i przewlekle chorym itp.,
c) dbanie o zapewnienie dożywiania uczniom z rodzin posiadających szczególnie trudne warunki materialne,
d) wnioskowanie o kierowanie spraw uczniów z rodzin zaniedbanych środowiskowo do odpowiednich sądów dla nieletnich,
6. Organizacja pracy nauczyciela pedagoga szkolnego:
W celu realizowania zadań zawartych w punkcie 1-5 pedagog powinien:
a) posiadać roczny plan pracy wynikający z niniejszych wytycznych uwzględniający konkretne potrzeby opiekuńczo-wychowawcze swojej szkoły i środowiska,
b) zapewnić w tygodniowym rozkładzie zajęć możliwości kontaktowania się uczniów jak i rodziców,
c) współpracować na bieżąco z władzami szkoły, wychowawcami klas, radą rodziców, nauczycielami, pielęgniarka szkolną w rozwiązywaniu pojawiających się problemów opiekuńczo-wychowawczych,
d) współdziałać z poradnią psychologiczno-pedagogiczną i innymi organizacjami i instytucjami w środowisku zainteresowanymi problemami opieki i wychowania, składać okresową informacje radzie pedagogicznej na temat trudności wychowawczych występujących wśród uczniów danej szkoły,
e) prowadzić następującą dokumentację:
– roczny plan pracy będący częścią planu pracy gimnazjum,
– dziennik pracy, w którym rejestruje się wykonane czynności,
– ewidencję uczniów wymagających szczególnej opieki wychowawczej, pomocy korekcyjno-wyrównawczej, kształcenia specjalnego itp.
Rozdział VII
§ 23
§ 24
a) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia i wychowania oraz opieki zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
b) informacji na temat zakresu wymagań oraz metod nauczania,
c) posiadania pełnej wiedzy na temat kryteriów oceniania z przedmiotów i z zachowania,
d) tygodniowego rozkładu lekcji zgodnego z zasadami higieny pracy umysłowej,
e) poszanowania swej godności,
f) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
g) swobody wyrażania myśli i przekonań o ile nie naruszają one dobra osobistego osób trzecich,
h) korzystania z pomocy doraźnej,
i) życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno - wychowawczym,
j) nietykalności osobistej,
k) bezpiecznych warunków pobytu w szkole,
l) korzystania ze wszystkich pomieszczeń i urządzeń zgodnie z ich przeznaczeniem i w myśl obowiązujących regulaminów,
m) korzystania z pomocy stypendialnej w miarę posiadanych środków,
n) reprezentowania szkoły w konkursach, przeglądach i zawodach.
a) systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach lekcyjnych,
b) przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz nienaruszania praw innych członków społeczności szkolnej,
c) dbania o wspólne dobro, ład i porządek w szkole,
d) odpowiedzialności za własne życie, zdrowie i higienę oraz rozwój,
e) wystrzegania się szkodliwych nałogów,
f) (uchylony)
g) dbania o honor i tradycję gimnazjum,
h) podporządkowania się zaleceniom i zarządzeniom dyrektora gimnazjum, Rady Pedagogicznej oraz ustaleniom Samorządu Uczniowskiego,
i) zachowania w sprawach spornych trybu określonego w § 6.2. o ile brak możliwości polubownego rozwiązania problemu,
j) okazywać szacunek nauczycielom, wychowawcom, pracownikom szkoły i ludziom starszym poprzez społecznie akceptowane formy.
k) z uwagi na estetykę, higienę i dbałość o porządek, uczniowie mają obowiązek zmieniania obuwia podczas przebywania w szkole, na obuwie z jasnymi podeszwami.
l) (uchylony)
m) (uchylony)
n) (uchylony)
p) dbać o schludny wygląd, w przypadku decyzji dyrektora szkoły spowodowanej różnymi okolicznościami uczeń zakłada strój galowy,
q) szkoła nie ponosi odpowiedzialności materialnej za utratę cennych przedmiotów w tym telefonów komórkowych i innych nośników pamięci.
a) rzetelną naukę i pracę na rzecz szkoły,
b) przestrzeganie obowiązujących norm i regulaminów,
c) wybitne osiągnięcia,
d) dzielność i odwagę.
a) pochwała wychowawcy i opiekuna organizacji uczniowskich,
b) pochwała dyrektora wobec całej społeczności szkolnej,
c) dyplom,
d) nagroda rzeczowa.
a) upomnienie wychowawcy wobec klasy,
b) upomnienie dyrektora,
c) (uchylony)
d) przeniesienie ucznia do równoległego oddziału tej szkoły.
a) umyślnie spowodował uszczerbek na zdrowiu kolegi,
b) dopuszcza się kradzieży,
c) wchodzi w kolizję z prawem,
d) demoralizuje innych uczniów,
e) permanentnie narusza postanowienia statutu gimnazjum.
§ 25
a) osiągnięcia edukacyjne ucznia;
b) zachowanie ucznia.
a) poinformowanie ustne lub pisemne ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz postępach w tym zakresie,
b) udzielenie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
c) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
d) dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji ustnej lub pisemnej o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia;
e) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
a) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych, rocznych i końcowych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
b) ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
c) ocenianie bieżące i ustalanie ocen śródrocznych/rocznych i końcowych klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych i zachowania ,
d) przeprowadzenie egzaminów klasyfikacyjnych, poprawkowych i weryfikujących,
e) ustalenie rocznych (śródrocznych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali, o której mowa w § 34 ust. 2 oraz § 35 ust. 2.
f) ustalenie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych (śródrocznych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania i poinformowanie ucznia i jego rodziców o wyżej wymienionych ustaleniach poprzez wpis do dziennika elektronicznego,
g) ustalenie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce, w tym także o szczególnych uzdolnieniach ucznia,
h) przekazanie uczniowi i jego rodzicom ( prawnym opiekunom ) do wglądu w szkole prac pisemnych, które są przechowywane w dokumentacji nauczyciela uczącego danego przedmiotu.
I. PODZIAŁ ROKU SZKOLNEGO:
a) (uchylony)
b) (uchylony)
c) I część roku szkolnego trwa od 01.09. do ostatniego piątku stycznia w danym roku szkolnym,
d) II część roku szkolnego trwa od soboty po ostatnim piątku stycznia do 31 sierpnia danego roku szkolnego.
WARUNKI I SPOSOBY OCENIANIA
§ 26
a) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych, rocznych i końcowych (śródrocznych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
b) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
c) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej (śródrocznej) oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania zawartych w § 39 niniejszego statutu.
a) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych,
b) (uchylony)
c) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
§ 27
I. PROJEKT EDUKACYJNY
1.Uczniowie Gimnazjum biorą udział w realizacji projektu edukacyjnego.
2. Projekt, o którym mowa w § 27 ust. 1, jest zespołowym, planowym działaniem uczniów, mającym na celu rozwiązanie konkretnego problemu z zastosowaniem różnorodnych metod.
3. Zakres tematyczny projektu edukacyjnego może dotyczyć wybranych treści nauczania określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla Gimnazjum lub wykraczać poza te treści.
4. Projekt, o którym mowa w § 27 ust. 1, jest realizowany przez zespół uczniów( o ilości uczniów w grupie decyduje nauczyciel prowadzący projekt edukacyjny), pod opieka nauczyciela i obejmuje następujące działania:
a) wybranie tematu projektu edukacyjnego,
b) określenie celu projektu edukacyjnego i zaplanowanie etapów jego realizacji,
c) wykonanie zaplanowanych działań,
d) publiczne przedstawienie rezultatów projektu edukacyjnego.
5. Szczegółowe warunki realizacji projektu edukacyjnego zostały określone w §27 ust. 11.
6. Kryteria oceniania zachowania ucznia Gimnazjum zawarte w § 47 uwzględniają udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego.
7. Wychowawca klasy na początku roku szkolnego informuje uczniów i ich rodziców ( prawnych opiekunów) o warunkach realizacji projektu edukacyjnego.
8. Informację o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego oraz jego temat, wpisuje się na świadectwie ukończenia Gimnazjum.
9. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, uniemożliwiających udział ucznia w projekcie edukacyjnym, dyrektor Gimnazjum może zwolnić ucznia z jego realizacji.
10. W przypadku, w którym mowa w § 27 ust. 9 na świadectwie ukończenia Gimnazjum wpisuje się „zwolniony”, „ zwolniona”.
11. Szczegółowe warunki projektu edukacyjnego:
a) nauczyciele wszystkich przedmiotów i chętni uczniowie, do 10 września każdego roku szkolnego składają w sekretariacie szkoły propozycję co najmniej trzech tematów projektów edukacyjnych,
b) wychowawcy klas, w których realizuje się projekt edukacyjny, do 15 września każdego roku szkolnego otrzymują listę tematów i zapoznają z nią uczniów,
c) uczniowie do 20 września każdego roku szkolnego wybierają temat projektu i zgłaszają się do nauczyciela prowadzącego projekt edukacyjny,
d) nauczyciel prowadzący projekt szczegółowo określa plan pracy zespołu uczniów i wyznacza termin końcowy realizacji projektu edukacyjnego, nie później jednak niż na 5 dni przed roczną klasyfikacyjną Radą Pedagogiczną.
§ 28
§ 29
a) zakres dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia,
b) rodzaj i zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem w tym przypadku: ucznia niepełnosprawnego – zakres działań o charakterze rewalidacyjnym; ucznia niedostosowanego społecznie – zakres działań o charakterze resocjalizacyjnym; ucznia zagrożonego niedostosowaniem społecznym – zakres działań o charakterze socjoterapeutycznym,
c) formy i metody pracy z uczniem,
d) formy, sposoby i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane,
e) działania wspierające rodziców ucznia oraz zakres współdziałania z poradniami psychologiczno – pedagogicznymi, w tym z poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży,
f) zajęcia rewalidacyjne i resocjalizacyjne oraz inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia,
g) zakres współpracy nauczycieli i specjalistów z rodzicami ucznia.
§ 30
1. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, plastyki, muzyki, zajęć technicznych, zajęć artystycznych oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
§ 31
§ 32
§ 33
§ 34
§ 35
celujący, bardzo dobry, dobry, dostateczny, dopuszczający, niedostateczny.
Ocena |
Ocena zapis cyfrą |
Przedział średniej ważonej |
Celujący |
6 |
6 – 5,3 |
Bardzo dobry |
5 |
5,49 – 4,5 |
Dobry |
4 |
4,49 – 3,5 |
Dostateczny |
3 |
3,49 – 2,5 |
Dopuszczający |
2 |
2,49 – 1,6 |
niedostateczny |
1 |
1,59 – 1 |
z zastrzeżeniem ust. 8 i 9.
- Sprawdziany, prace klasowe x 4;
- Wypracowania x 3
- Kartkówki x 2;
- Pozostałe x 1.
- celujący – 100%,
- bardzo dobry – 99 – 91 %,
- dobry – 90 – 70 %,
- dostateczny – 69 – 56 %,
- dopuszczający – 55 – 40 %,
- niedostateczny – 39 - 0 %.
§ 36
1. Śródroczna i roczna (końcowa) ocena klasyfikacyjna z zachowania uwzględnia w szczególności:
1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
3) dbałość o honor i tradycje szkoły;
4) dbałość o piękno mowy ojczystej;
5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
6) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
7) okazywanie szacunku innym osobom.
1) wzorowe;
2) bardzo dobre;
3) dobre;
4) poprawne;
5) nieodpowiednie;
6) naganne,
z zastrzeżeniem ust.3.
a) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
b) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
§ 37
§ 38
a) realizujący, na podstawie odrębnych przepisów, indywidualny tok nauki;
b) spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.
a) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji;
b) nauczyciele obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy.
a) imiona i nazwiska nauczycieli, o których mowa w ust. 10, a w przypadku egzaminu klasyfikacyjnego przeprowadzanego dla ucznia, o którym mowa w ust. 4 pkt 2 - skład komisji;
b) termin egzaminu klasyfikacyjnego;
c) zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne;
d) wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny;
e) do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia;
f) protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
15.Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły nie później niż do 30 września.
16.W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany” albo „ niesklasyfikowana”.
17. Jeżeli uczeń nie przystąpi do egzaminu klasyfikacyjnego nie może zdawać egzaminu poprawkowego
z przedmiotu, z którego jest niesklasyfikowany i powtarza klasę z zastrzeżeniem § 42 pkt.1.
§ 39
§ 40
Warunki i tryb uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych
z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
a) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych,
b) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania – Rada Pedagogiczna ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
a) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,
b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
c) nauczyciel z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne.
a) podwyższyć ocenę – w przypadku pozytywnego wyniku egzaminu tj. jeżeli uczeń odpowie poprawnie na wszystkie zadania egzaminacyjne (uzyska 100% punktów za poprawne rozwiązanie zadań).
b) pozostawić ocenę ustaloną przez nauczyciela w przypadku wyniku egzaminu pokrywającego się z ustaloną przez nauczyciela oceną lub niższą.
a) skład komisji,
b) termin sprawdzianu, o którym mowa w pkt. 5,
c) zadania (pytania sprawdzające),
d) wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę.
§ 41
§ 42
a) dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora - jako przewodniczący komisji;
b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminujący;
c) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji.
a) skład komisji;
b) termin egzaminu poprawkowego;
c) pytania egzaminacyjne;
d) wynik egzaminu poprawkowego oraz uzyskaną ocenę.
13. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
14. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
§ 43
a) jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych w szkole, z uwzględnieniem § 41 ust. 4, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem ust. 3;
b) jeżeli przystąpił do egzaminu gimnazjalnego w ostatnim roku nauki.
§ 44
a) opinię poradni rodzice ( prawni opiekunowie) mogą dołączyć do dokumentów składanych przy zapisie do klasy pierwszej,
b) jeżeli uczeń poddany jest badaniu w trakcie roku szkolnego, rodzice (prawni opiekunowie) mogą
dostarczyć opinię zaraz po jej otrzymaniu.
a) stopień celujący otrzymuje uczeń, który:
spełnia wymagania jak w pkt. b i uzyskał średnią ważoną od 5,3 lub rozwiązuje samodzielnie zadania wieloetapowe lub problemowe, stosuje uzyskaną wiedzę w zadaniach nietypowych, lub bierze udział w konkursach szkolnych/gminnych, lub reprezentuje szkołę na konkursach powiatowych/ rejonowych/ ogólnopolskich, lub uzyskuje nagrody i wyróżnienia na tych konkursach,
b) stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
spełnia wymagania jak w pkt. c, uzyskał średnią ważona od 4,5, rozwiązuje samodzielnie zadania wieloetapowe lub problemowe, stosuje uzyskaną wiedzę w zadaniach nietypowych, bierze udział w konkursach szkolnych/ gminnych,
c) stopień dobry otrzymuje uczeń, który:
spełnia wymagania jak w pkt. d, uzyskał średnią ważoną od 3,5, rozwiązuje samodzielnie zadania średnim poziomie trudności wskazane przez nauczyciela,
d) stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:
spełnia wymagania jak w pkt. e, uzyskał średnią ocen od 2,5, rozwiązuje samodzielnie zadania o podstawowym stopniu trudności wskazane przez nauczyciela,
e) stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
uzyskał średnią ważoną od 1,6, nie opuszcza bez usprawiedliwienia lekcji i innych zajęć edukacyjnych wskazanych np. przez zespół do spraw specjalnych potrzeb edukacyjnych jeżeli rodzice wyrażą zgodę, prowadzi starannie i systematycznie w miarę swoich możliwości ( nauczyciel uwzględnia dysfunkcje i niepełnosprawności ucznia) zeszyt przedmiotowy, uzyskuje z połowy obowiązkowych prac co najmniej ocenę dopuszczającą, odrabia zadania domowe, na lekcjach korzysta z pomocy nauczyciela,
f) stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
nie opanował wiadomości i umiejętności na poziomie osiągnięć koniecznych, a braki uniemożliwiają przyswojenie treści programowych danego przedmiotu, nie jest w stanie rozwiązać zadań o elementarnym stopniu trudności.
§ 45
- praca klasowa (obejmuje większą partię materiału i trwa, co najmniej 1 godzinę lekcyjną),
- wypracowanie,
- kartkówka,
- test,
- referat,
- praca w grupach,
- praca samodzielna,
- praca pozalekcyjna np. konkursy, olimpiady, koła zainteresowań itp.,
- odpowiedź ustna,
- dyskusja,
- zadanie domowe,
- testowanie sprawności fizycznej,
- ćwiczenia praktyczne,
- ćwiczenia laboratoryjne,
- pokaz,
- prezentacje indywidualne i grupowe,
- prace projektowe,
- opracowanie i wykonanie pomocy dydaktycznych,
- wytwory pracy własnej ucznia,
- aktywność na zajęciach,
- projekt edukacyjny.
Sprawdzanie osiągnięć i postępów uczniów cechuje;
- obiektywizm,
- indywidualizacja,
- konsekwencja,
- systematyczność,
- jawność,
a) Każdy dział programowy kończy się testem, pracą klasową.
b) Prace klasowe zapowiedziane, co najmniej na tydzień wcześniej.
c) Każda praca klasowa poprzedzona lekcją powtórzeniową, z podaniem kryteriów oceny i wymagań edukacyjnych, np. zasady punktacji.
d) Kartkówka z trzech ostatnich lekcji nie musi być zapowiedziana.
e) Termin oddawania prac pisemnych przez nauczycieli nie dłużej niż 14 dni od dnia napisania pracy przez ucznia uwzględniając nieobecności nauczyciela.
a) Jednego dnia może odbyć się jedna praca klasowa ( nauczyciel musi dokonać wpisu w dzienniku, w momencie zapowiedzi, wpisując równocześnie datę wpisu).
b) Tygodniowo mogą odbyć się maksymalnie 3 prace klasowe.
c) Jeżeli przedmiot realizowany jest w wymiarze 1 godziny tygodniowo, ocenę śródroczną wystawiamy co najmniej z czterech ocen cząstkowych.
d) W przypadku nieobecności nauczyciela w dniu sprawdzianu, pracy klasowej itp., termin należy ponownie uzgodnić z klasą ( przy czym nie obowiązuje jednotygodniowe wyprzedzenie).
a) Po każdej pracy klasowej, dokonuje się analizy błędów i poprawy w zależności od potrzeb zespołu klasowego.
b) Uczniowie, u których stwierdzono braki, mogą je uzupełnić wykonując dodatkowe zadania domowe.
c) Uczeń nieobecny usprawiedliwiony na pracy klasowej, pisze ją w terminie ustalonym przez nauczyciela.
d) Uczeń może poprawić niekorzystny wynik pracy klasowej w terminie dwóch tygodni od oddania pracy przez nauczyciela.
e) Przy klasyfikacji śródrocznej i rocznej, do średniej arytmetycznej ważonej nauczyciel bierze pod uwagę obydwie oceny uzyskane przez ucznia ( z pracy klasowej i jej poprawy).
f) Uczniowie mający kłopoty ze zrozumieniem pewnych partii materiału, mogą korzystać z indywidualnych konsultacji.
g) Samorząd klasowy może organizować "samopomoc koleżeńską" uczniom mającym kłopoty w nauce.
Sposoby dokumentowania osiągnięć i postępów.
- nieobecność - "nb"
- nieprzygotowanie - "np"
- ucieczka - "N"
- nie ćwiczący - "nć"
- zakres materiału,
- forma oceniania.
§ 46
§ 47
a) wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
b) postępowanie z dobrem społeczności szkolnej,
c) dbałość o honor i tradycje szkoły,
d) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
e) godne i kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,
f) okazywanie szacunku innym osobom,
g) udział w projekcie edukacyjnym.
a) wzorowe,
b) bardzo dobre,
c) dobre,
d) poprawne,
e) nieodpowiednie,
f) naganne.
a) oceny z zajęć edukacyjnych,
b) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły z zastrzeżeniem § 36 pkt.5
§ 48
1. Uczeń rozpoczynający naukę na początku półrocza otrzymuje kredyt. Kredyt oznacza, że na początku półrocza ma 100 punktów dodatnich.
Punkty dodatnie |
||
1. |
Udział w konkursach przedmiotowych – etap szkolny |
10 pkt. |
2. |
Udział w konkursach przedmiotowych z wyjątkiem zawodów sportowych za każdy etap pozaszkolny |
|
|
20 pkt. |
|
|
5 – 25 pkt. |
|
3. |
Udział w innych konkursach lub zawodach z wyjątkiem zawodów sportowych |
10 pkt. |
4. |
Udział w zawodach sportowych |
5 pkt. |
|
5 – 25 pkt. |
|
5. |
Aktywność społeczna ucznia
|
0 – 10 pkt. |
|
0 – 10 pkt. |
|
6. |
Pełnienie funkcji w szkole/klasie (wychowawca) |
5 pkt. |
7. |
Kultura osobista |
0 – 10 pkt. |
8. |
Pomoc kolegom w nauce (w formie zorganizowanej) |
0 – 10 pkt. |
9. |
Nieuzyskanie punktów ujemnych w ciągu danego miesiąca |
10 pkt. |
10. |
Wzorowa frekwencja w semestrze |
10 pkt. |
11. |
Noszenie obuwia na zmianę (1 raz w miesiącu przy braku wpisu w punktach ujemnych w danym miesiącu - pozycja 17) |
5 pkt. |
12. |
Sytuacje nieprzewidziane – dyrektor z wychowawcą. |
|
13. |
(uchylony) |
|
14. |
(uchylony) |
|
15 |
Udział ucznia w projekcie edukacyjnym |
0 – 40 pkt. |
16 |
Oddanie do biblioteki szkolnej podręczników w stanie umożliwiającym ponowne użytkowanie. |
1 – 20 pkt. |
Punkty ujemne |
||
1. |
Przeszkadzanie na lekcji i zajęciach świetlicowych |
1-10 pkt. |
2. |
Niewykonanie poleceń nauczyciela |
5 – 15 pkt. |
3. |
Aroganckie zachowanie wobec nauczyciela lub innego pracownika szkoły |
5 – 15 pkt. |
4. |
Brak szacunku wobec pracowników poza szkołą |
5 – 15 pkt. |
5. |
Zaczepki słowne lub fizyczne w stosunku do koleżanek i kolegów |
5 – 10 pkt. |
6. |
Bójki |
20 pkt. |
7. |
Wulgarne słownictwo |
5 pkt. |
8. |
Niszczenie cudzej własności |
10 pkt. |
9. |
Zaśmiecanie otoczenia |
5 pkt. |
10. |
Spóźnienie na lekcję |
5 pkt. |
11. |
Nie wykonywanie zobowiązań |
5 – 15 pkt. |
12. |
Ucieczka z lekcji i zajęć świetlicowych (za każdą godzinę lekcyjną) |
10 pkt. |
13. |
Godziny nieusprawiedliwione – po 2 pkt. za 1 lekcję, w przypadku nieusprawiedliwienia dłużej niż jeden miesiąc od dnia nieobecności |
po 2 pkt. |
14. |
Wyłudzanie pieniędzy |
40 pkt. |
15. |
Palenie tytoniu w szkole i poza nią – powiadomienie rodziców |
50 pkt. |
16. |
Niewłaściwe zachowanie w czasie przerwy |
5 – 10 pkt. |
17. |
Brak obuwia na zmianę |
5 pkt. |
18. |
Posiadanie narkotyków – poinformowanie policji i rodziców |
50 pkt. |
19. |
Posiadanie lub picie alkoholu w szkole – powiadomienie rodziców |
50 pkt. |
20. |
Samowolne opuszczenie budynku szkoły |
10 pkt. |
21. |
Sytuacje nieprzewidziane – dyrektor z wychowawcą. |
|
22. |
(uchylony) |
|
23. |
(uchylony) |
|
24. |
Nieusprawiedliwiony brak udziału w projekcie edukacyjnym |
20 pkt. |
25. |
Kradzież |
20 pkt. |
Ustalenie oceny z zachowania:
a) Ocena wzorowa – 200 i więcej punktów.
b) Ocena bardzo dobra 199 – 170 punktów.
c) Ocena dobra 169 – 120 punktów.
d) Ocena poprawna 119 – 60 punktów.
e) Ocena nieodpowiednia 59 – 30 punktów.
f) Ocena naganna – mniej niż 30 punktów.
2. Ocenę śródroczną oblicza się dodając do 100 punktów, punkty dodatnie i odejmując ujemne otrzymane przez ucznia.
3. Ocenę roczną ustala się jako średnią arytmetyczną punktów otrzymanych w I i II części roku szkolnego.
4. Ocenianie za pomocą punktów jest jawne. Uczeń i jego rodzice zostają powiadomieni o ilości uzyskiwanych punktów przez wpis do dziennika elektronicznego dokonywany co miesiąc z adnotacją „punkty dodatnie”, „punkty ujemne”.
5. (uchylony).
§ 49
uchylony
PROCEDURY EWALUACJI ZASAD WEWNĄTRZSZKOLNEGO OCENIANIA UCZNIÓW
§ 50
§ 51
§ 52
1. Gimnazjum ma własne imię, sztandar, logo oraz ceremoniał szkolny.
§ 53
§ 54
§ 55
Załącznikami do statutu są:
1) Regulamin Rady Pedagogicznej.
2) Regulamin Rady Rodziców.
3) Regulamin Samorządu Uczniowskiego.
4) Procedury przeprowadzania Egzaminu Gimnazjalnego.
§ 56
§ 57
Nr 2/2016 z dnia 18.04.2016 r. z mocą od dnia uchwalenia.
Dyrektor szkoły:
Imieniny:
Ildefonsa i Rajmunda